Thursday, March 22, 2018

А защо лилаво!?


Едва ли има любител на модата, който все още да не е разбрал, че ултравиолетовото е цветът на 2018 година! Тази тема бе толкова широко дискутирана в модните среди, че дълго време си мислех, че няма какво повече да се каже по нея и предпочитах да се въздържа от пореден коментар или интерпретация под формата на аутфит.
Само че онзи ден си говорихме с едни приятелки и те, знаейки отлично, че аз съм бологър, ме закачиха с думите: "Преси, айде кажи ни нещо интересно от модните среди, де. Кажи как да сме в крак с модата тази година?". На което аз леко иронично (основно поради факта, че точно тогава никак не ми се говореше за тенденции и мода) отвърнах: "Е, няма как да не сте разбрали, че ако искаш да си модерен, трябва да носиш лилаво." Отговорът им беше това, което ме накара да се замисля: "Да бе, разбрах го това за лилавото. Само не разбрах защо, аджеба!?"
След като бързичко смених темата, по-късно вкъщи се замислих.

Миналата година "цветът на годината" беше зеленикаво, преди това пастелно розово и пастелно синьо, още преди това - марсала, а преди това – кой ли си спомня? Но какво всъщност значение има цвета на годината? Защо му се отдава толкова много значение? Кой определя тази тенденция и защо? На тези въпроси... всъщност почти никой не дава отговор.

Затова реших да се разровя много сериозно сред източниците и без да претендирам за притежание на дикторска степен по история на модата и тълкуване цветове, да се опитам да събера натрупаните знания и да дам едно тълкуване на избора именно на лилавия цвят, както и на неговото значение през годините. Защото, както се оказа, историята му е изключително интересна! Ако и ти все още не знаеш отговора, надявам се да ти бъда полезна!


Нека започнем с това, че за всички ни е ясно колко политически важна ще бъде 2018 година. Още от самото й начало редица обществено значими теми събуждат интереса и зараждат дискусии на достатъчно важни теми – равенство, различия, благоразумие, търпимост, права. Може да се каже, че сме във времето на силните привърженици и на силните противници. Във времето на силните контрасти. Някак си в толкова бурни и обществено значими времена, модата като една водеща индустрия, която често намира себе си в центъра на бурята бидейки средство за изразяване на позиция или становище по не вербален начин, няма как да остане настрана и този път.
Виолетовото или лилавото сам по себе си е цвят на контрастите. Той е сложен – „Най-сложният от всички цветове“, смята Леатрис Айзман, директорът на института Pantone - институцията, която посочва цвята на 2018-та година след редица проучвания на средата и тенденциите. В самата си същност лилавото е създадено от два на пръв поглед абсолютно контрастиращи си нюанса – червеното и синьото – които обаче обединени заедно създават нещо напълно ново и красиво. Дали това може да бъде смятано за прогноза или по-скоро – за пожелание? Начин да покажем, че две контрасти могат да бъдат обединени в името на по-доброто? Именно тази негова двойствена природа, създадена от две крайности, е причината лилавото да има толкова дълга и интересна история, белязана от желания, копнежи, суета и власт.


Древната история разказва за това колко търсен и желан е нежният нюанс. Финикийския град Tир е бил едно от най-големите и важни пристанища, разположен на брега на Средиземно море и в близост до много търговски острови. Още преди Христа там търговците са предлагали на благородниците изящни дрехи, пищно оцветени от финикийските роби с помощта на изобилие от билки и подправки и денонощен усилен труд. Разпространени били синият, червеният, жълтият и зеленият цвят. Лилавият цвят на дрехите обаче бил изключително рядък и много скъп. Бил толкова труден за постигане, че често с него се оцветявали само шалове, колани или връхни дрехи, които аристокрацията от местното население носела като акцент, който показва високият им статут в обществото. Много често дъщерите на богатите търговци поставяли на своите любими условието, че ще се омъжат за тях, само ако те им подарят красив лилав шал, с който да се пременят на сватбата. По това време цветът се е постигал чрез слуз от морски охлюви, а процесът бил изключително бавен и труден, защото след престояването на секрета за по-дълго време, се развивала неприятна миризма.

След лекото усъвършенстване на методите за постигане и запазване на цветовете, лилавото продължил да бъде цвят, носещ значението на блогосъстояние, охолство, богатство, а на моменти в историята – дори разточителство. Макар днес да можем да обличаме дрехите, които сметнем за добре и отразяват собствения ни вкус и настроение, не винаги е било така. През 16-ти век английската кралица Елизабет I разрешавала единствено на изключително близки членове на кралското семейство или на много приближени благородници да обличат лилаво. Но и без друго по това време единствено най-високите слоеве на аристокрацията са имали възможността да си позволи подобен лукс. За простолюдието цветът продължавал да бъде недостъпен заради трудното му постигане.


Чак през 1856 година британският химик Уилям Хенри Пъркин прави лилавото достъпно и за обикновените хора. Пъркин открива, а след това патентова, нов процес за изкуствено добиване на лилав цвят. Интересното в случая е, че химикът прави това откритие напълно случайно -докато бърка отвари в малката си лаборатория с надеждата да открие лек за малария. През следващите години търсенето е толкова засилено, че Уилям Хенри Пъркин натрупва истинско състояние, благодарение на своето умно решение да патентова метода. Макар маларията по това време да била едно от най-страшните заболявания, взели живота на хиляди жители, еуфорията около възможността да се пременят в лилаво повдигала духа на хората.

В определен период цветът дори изместил червеното като знак за съблазън. Френските бордеи примамвали посетителите си с лилави завеси пред широко отворените входни врати, за да привличат аристократи, които имали възможност да заплащат на работещите момичета там.

Днес лилавото е един от стотиците цветове на модната индустрия. Хората по целия свят използват електриково-сладникавата му природа, за да придават акцент на облеклото си и да подчертават стила си. Популярните със своята дързост модни брандове като Versace и Roberto Cavalli често включват ултра виолетови нюанси в колекциите си като знак на високо положение и разкрепостеност.

Ако трябва да си призная, лилавото и всичките му нюанси не са точно моя цвят. Освен ако не става въпрос за ароматни, току що разцъфнали люляци! Но ми харесва като деликатен акцент.

А ти харесваш ли утревиолетово-лилавите нюанси? И предпочиташ ли ги за ежедневието?

*Photo Credit: Personal & internet

Follow Games of Fashion on:
FACEBOOK // INSTAGRAM


3 comments:

  1. beautiful inspiration. I love violet.

    ReplyDelete
  2. За първи път прочитам толкова интересно и обосновано обяснение на тази "лилава вълна". Поздравления, изключително приятен текст!

    ReplyDelete

Thank you for visiting!
Your comments make my day brighter :)

-Preslava